SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA SAHABAT

Thursday, 8 November 2012

Jarak Perjalanan di haruskan Solat Qasar

Pengiraan Jarak di haruskan solat qasar dalam Mazhab Syafie

Tersebut dalam satu Hadis:

 وَكاَنَ ابْنُ عُمَرَ وَابْنُ عَبَاسٍ يَقْصُرَانِ وَ يَفْطِرَانِ فِي أَرْبَعَةِ بُرُدٍ وَهِيَ سِتَّةَ عَشَرَ فَرْسَخًا
“Ibn Umar dan Ibn Abas RA mengqasarkan solat dan tidak berpuasa dalam perjalanan sejauh 4 barid  iaitu 16 farsakh” - (Riwayat Bukhari)



Pengiraan lama
Pengiraan semasa
Jarak solat qasar:
2 marhalah / 4 barid / 16 farsakh / 48 mil Hasyimi

Berdasarkan:
1 marhalah = 2 barid
1 barid = 4 farsakh
1 mil Hasyimi = 4000 langkah
1 langkah = 3 kaki

Perjalanan menunggang unta bersama bebanan berat selama satu hari satu malam dengan mengambil kita tempoh mendarat, turun dan rehat.
Pengiraan pertama
Pengiraan kedua
48 mil Hasyim = 80.640 km (dilebihkan menjadi 81 km untuk berjaga-jaga)

Berdasarkan:
1 mil Hasyimi= 3500 zira’(hasta)
1 zira’(hasta) = 48 cm
1 mil Hasyimi = 1680 cm

(Rujukan: Mazhab al Imam al Syafie fi al Ibadat wa Adillatuh, Syeikh Khalid bin Abdillah al Syafaqah )pengerusi Persatuan Ulama’ hammah hlmn.336)

16 farsakh = 88.704 km (dilebihkan menjadi  89 km untuk berjaga-jaga)

Berdasarkan:
1 Farsakh = 3 mil
1 mil = 1848 m


(Rujukan: al fikh al islami wa adillatuhu, dr wahbah zuhaili, jil 1 hlmn 142)

PERSOALAN

Hadis di atas tidak boleh di jadikan hujah?
Setengah pihak mengatakan hadis itu tidak boleh di jadikan hujah kerana hadis tersebut tidak menceritakan perbuatan Nabi saw tetapi perbuatan sahabat. Jika di bahaskan perbuatan sahabat dalam kedudukan ilmu Usul Fikh, nescaya tulisan ini akan menjadi tulisan yang panjang lebar. Insya Allah akan datang. Baik, hadis di atas adalah hadis yang di anggap marfu' مرفوع .

Apakah hadis marfu'?
Hadis marfu' ialah hadis yang disandarkan kepada para sahabat, para tabien atau mereka selepasnya kepada Nabi SAW samada berbentuk perkataan, perbuatan, pengakuan, penyifatan, baik sanad hadis itu bersambung atau tidak. Marfu` merangkumi mawsul, mursal, muttasil dan munqati`. Inilah yang masyhur tentang hakikatnya. Selain itu, ada beberapa pendapat tentang hakikat dan takrifnya.



Kehujahan Hadis Marfu'
Hadis marfu' bertaraf sahih dan hasan boleh di jadikan hujah, sedangkan hadis marfu' bertaraf dhaif boleh di jadikan hujah untuk  fadhail amal.


Dari mana datangnya 2 marhalah?
Marhalah sebenarnya merujuk kepada perhentian rehat bagi satu perjalanan seharian. Masyarakat dahulu biasanya melakukan perjalanan seharian sama ada:

1.Dari pagi sampai ke petang sebelum berhenti rehat atau tidur pada waktu malamnya.

2.Dari awal malam sampai ke pagi sebelum berhenti rehat atau tidur pada waktu malamnya

3.Perhentian rehat mereka setelah melakukan perjalanan seharian itu di sebut MARHALAH. Jadi perjalanan dua marhalah (dua kali berhenti rehat) ialah perjalanan yang mengambil masa selama 2 hari 2 malam.

Oleh kerana itu, ada ijtihad ulama’ menetapkan bahawa tempat yang di tuju mestilah perjalanannya mengambil masa 2 hari 2 malam. Menurut mazhab Hanafi pula perjalanan itu hendaklah selama 3 hari 3 malam. (tiga marhalah)


Kenapa wujud perbezaan ukuran?

Perbezaan terjadi dalam penentuan jarak kerana mereka para ulama’ berbeza dalam penentuan nilai ukuran zira (hasta), mil (batu), farsakh dan barid. secara umumnya, pelbagai ijtihad ulama' berkaitan jarak perjalanan yang boleh solat qasar. Menurut kebanyakan ulama syafie, anggaran dua marhalah di zaman sekarang ialah bersamaan 81KM dan 89KM. Kenapa fokus satu mazhab? Penulis menulis dalam konteks masyarakat malaysia yang rata-rata bermazhab Syafie. Penulis  bukan bermaksud menutup ruang mazhab lain akan tetapi mengelak berlakunya perpecahan dalam masyarakat yang sudah sebati pengamalan fekah mazhab syafie sejak ratusan tahun dahulu. Justeru untuk orang awam, berpegang dengan anggaran ini sudah memadai TANPA MENAFIKAN PENDAPAT-PENDAPAT LAIN. 



Harapan

Penentuan jarak adalah hasil ijtihad ulama', dan ia merupakan perkara khilafiah. Para ulama' mujtahid bukan seperti sangkaan sesetengah pihak bahawa mereka mencipta ukuran yang tiada di zaman Nabi SAW. Pengkajian mereka seiring dengan kefahaman mereka terhadap nas al Quran dan al Hadis serta kedalaman ilmu. Tidak sayugianya isu ini menjadi perbalahan kerana berkeras dengan pendapat masing-masing. Penulis berharap agar isu ini bukan alasan untuk menghina para ulama Mazhab dan mencetus pertelingkahan antara umat Islam. Kami ada hujah, kalian ada hujah. Maka mengertilah!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...