SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA SAHABAT

Tuesday, 6 November 2012

Maksud Hakikat IMAN



Soalan :

Apakah maksud hakikat IMAN itu adalah tasdiq (membenarkan)?

Jawapan : 

Hendaklah kamu berkata aku beriman iaitu aku telah membenarkan dan aku berikrar kepada Allah, MalaikatNya dan Kitab-kitabNya, para rasulNya, hari akhir dan qadar samada qadar baik atau buruk itu dari Allah Tala.

Dan jawapan sebagaimana hadis yang telah di riwayatkan oleh Imam Muslim dari Sayyidina Umar dari hadis jibril a.s, dan jika kamu mengambil dari hadis riwayat Imam Bukhari dari Sayyiduna Abu Hurairah dari hadis jibril juga.

Lalu kamu berkata:

أمنت بالله و ملائكته و بلقائه و رسوله و بالبعث
”Aku beriman dengan Allah dan para malaikatNya dan pertemuan denganNya dan rasulNya dan hari kebangkitan"

Maksudnya ialah “aku membenarkan kewujudan  Allah dan sifat-sifat yang wajib bagiNya dan dengan kewujudan para malaikat dan bahawa mereka adalah hamba-hamba Allah yang dimuliakan, dan aku membenarkan dengan melihatNya Taala di hari akhirat kelak bagi orang yang beriman.

Dan aku benarkan bahawa para rasul merupakan orang-orang yang jujur dalam segala perkara yang mereka khabarkan  dari Allah Taala. Aku membenarkan kebangkitan dari kubur-kubur.

Sebahagian ulama’ berkata:

 “Sesiapa saja yang  belajar ketika kanak-kanak, ‘aku beriman kepada Allah , para malaikatNya, kitab-kitabNya, para rasulNya, hari akhirat, takdirNya yang baik dan buruk itu dari Allah Taala dan dia telah mengetahui bahawa hal yang demikian ialah keimanan tetapi tidak mampu mengelokkan penafsirannya, dia tidak di hukumkan sebagai orang beriman”

Sebahagian ulama’ lain berkata:

“Keimanan seseorang ketika saat sakaratul maut, tatkala dia dapat melihat tempatnya samada dia berada di syurga atau di neraka adalah tidak di terima, kerana ketiadaan pelaksanaan perkara yang diperintahkan kepadanya atas jalan pilihan”

Keimanan di saat itu tidak di terima kerana seorang hamba memang boleh melihat tempatnya pada waktu sakaratul maut itu sebagaimana di riwayatkan dari Nabi SAW, 
bahawa Baginda SAW bersabda:

إن العبد لن يموت حتى يرى موضعه في الجنة او في النار
“Sesungguhnya seorang hamba tidak akan mati sehingga dia melihat tempatnya samada di syurga atau di neraka”

Berbeza taubat orang yang berputus asa kerana  taubat mereka masih diterima setelah keimanan sah. Hal ini berdasarkan hadis yang di riwayatkan dari Ibn Umar bahawasanya beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda:

 تقبل توبة العبد المؤمن ما لم يغرغر
“Taubat seorang hamba yang beriman akan diterima selama mana belum sampai di keronkong” yakni selama ruhnya belum sampai halkum”



Hendaklah di ketahui bahawa keimanan kepada Allah itu terbahagi ada tiga bahagian iaitu iman taqlidiy, iman tahqiqiy, iman istidlaliy.


  • Iman taklid (التقليدى) adalah mengiktikadkan keesaan Allah Taala kerana mengikuti perkataan ulama’ tanpa dalil. Iman jenis ini tidak aman dari goyangan keraguan yang datang dari pihak yang membuat keraguan (مشكك).


  • Iman tahqiqiy (التحقيقى) adalah mengikat hatinya dengan keesaan Allah Taala dengan sekira-kira jika orang-orang berilmu berbeza pendapat dengannya berkenaan sesuatu perkara yang telah di pegang oleh hati, tidak sesekali wujud kegelinciran dalam hatinya.


  • Iman istidalaliy (الاستدلالى) adalah dapat mengeluarkan dalil segala penciptaan dengan kewujudannya sang pencipta dan dari suatu bekas atas adanya pemberi bekas.

Oleh itu, suatu bekas menunjukkan kewujudan pemberi bekas ( الأثر يدل على المؤثر ) dan binaan menunjukkan kewujudan Pembina ( البناء يدل على الباني ) dan yang dicipta menunjukkan atas wujud pencipta (المصنوع يدل على المصنوع ).

Sebagai contoh kotoran unta menunjukkan kewujudan unta kerana kesan tanoa pemberi kesan adalah mustahil.


_________________________________________________________________________________
Rujukan: Ghatrul Ghais Fi Syarh Masail Abiy Laits Karangan Syaikah Nawawi Banten rhm.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...