SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA SAHABAT

Friday, 18 January 2013

Syarah Burdah: Bait 15: Oh Uban!




وَ لاَ أَعَّدَتْ مِنْ الِفعْلِ الجَمِيلِ قِرَى      ضَيْفٍ أَلَمَّ بِرَأْسِي غَيْرَ مُحْتَشَمِ       

“Dan nafsu ammarahku tidak memuliakan tetamu yang menetap di kepalaku tanpa rasa malu, hidangan dari perbuatan yang baik”

Perkataan penyair  و لا أعدت من الفعل الجميل قرى hingga akhir bait ialah athaf sambungan dari bait ما اتعطت.
Seolah-olah susunan kalam(berdasarkan bait sebelum ini):

 فَإِنَّ أمَّارَتِي بِالسُّوءِ مَا تَّعَظَتْ و لا أعدت من الفعل الجميل قرى
“Maka sesungguhnya nafsu ammarahku sentiasa menyeru kepada kejahatan, tidak mendengar nasihat dan tidak bersedia memuliakan (tetamu) hidangan perbuatan yang baik “       

Athaf di atas adalah athaf khusus atas umum ( عطف الخاص على العام  )

Kerana bila di sebut nasihat, ia boleh membawa makna amalan-amalan soleh dan menjauhi dari perbuatan tercela. Adapun jika di sebut menyediakan hidangan, tiada memberi maksud yang lain melainkan amalan-amalan soleh.

Sambungan tersebut memperincikan makna bait sebelum ini. Apa yang di fahami sebelum ini, nafsu ammarah tidak mengambil nasihat. Maka apakah yang di kehendaki mengambil nasihat? Mengambil nasihat boleh jadi membawa makna mengerjakan amal-amal baik dan menjauhi perbuatan jahat. Yang dikehendaki mengambil nasihat berdasarkan bait ini ialah dengan menyediakan hidangan perbuatan baik.

 Oleh itu, maksud penyair ما اتعطت (tidak mengambil nasihat)  dijelaskan dengan maksud و لا أعدت من الفعل الجميل قرى, (aku tidak bersedia dengan hidangan perbuatan baik).

Maksud  الفعل الجميل (perbuatan baik) dalam bait ini ialah amalan-amalan soleh secara tidak langsung menerangkan ayat sebelum ini iaitu قرى ضيف (hidangan untuk tetamu) dengan pengertian memuliakan tetamu.

Kaedah bahasa di sini di panggil Istiaarah musharihah murashahah (استعارة مصرحة مرشحة)

Berdasarkan penjelasan kaedah di atas, jelas al Imam menyamakan uban dengan tetamu.
Kerana sesungguhnya rambut bewarna hitam adalah satu kelaziman bagi manusia (( ملازمة للإنسان 

Tatkala uban datang menggantikan rambut hitam, kedatangannya tidak ubah seperti para tetamu dikalangan manusia yang singgah. Sekarang, tetamu itu ada walhal sebelum ini tiada. 
Kaedah al Imam menyamakan uban seperti tetamu ialah istiaar ismi al musyabahah bihi lilmusyabahah ((استعار اسم المشبه به للمشبه

Al Imam menyebut القرى (hidangan) sebagai tarsyihan lil istiaarah (ترشيحا للاستعارة)

Sedia di maklumi bagi hati yang memiliki hidayah, hakikat uban ialah peringatan ke arah berakhirnya tempoh usia seseorang. Sebaik sahaja uban singgah di rambut, seolah-olah uban menasihati lagi menyeru kepada manusia supaya bersegera mengerjakan amalan-amalan soleh yang merupakan bekalan di hari kemudian. Uban menuntut hal itu sebagaimana para tetamu menuntut hidangan hal keadaan memberi isyarat (تلويحا).

Untuk lebih memahami perumpamaan uban seperti tetamu. Lihat kesimpulan berikut:

Uban : menuntut hidangan amalan-amalan soleh untuk bekalan akhirat

Tetamu: menuntut hidangan makanan untuk bekalan perjalanan

‘Menuntut sesuatu’ adalah persamaan antara uban dan tetamu. Amalan soleh menjadi hidangan bagi tetamu. Tetamu yang dimaksudkan sudah pasti merujuk kepada uban.

Imam bushiri menambah lagi bahawa uban berada di kepala manusia tanpa perasaan malu.
Al Imam menyebut غير محتشم dengan makna غير مستحي (tidak tahu malu)Di katakan tidak tahu malu kerana menyinggung uban sebagi tetamu yang tidak tahu malu.

Sayugianya diketahui, antara adab tetamu ialah tidak menetap terlalu lama di kediaman orang. Maka siapa yang bertamu di kediaman orang terlalu lama, itulah ciri orang tidak tahu malu.
Sama hal keadaan dengan uban. Sekiranya uban menumpang di kepala, ia tidak akan pergi melainkan pemiliknya di tarik nyawa. Memang benarlah uban tidak tahu malu.

Sebenarnya jika kita benar-benar berakal nescaya kita akan memahami sindiran syair al Imam Bushiri rhm agar bersegera menyiapkan diri dengan amalan-amalan soleh setelah sedar maksud kunjungan ‘tetamu tidak di undang’ yakni uban. Meskipun tidak di undang, ia tetap tetamu yang mulia. Oleh hal demikian, hendaklah muliakan ‘tetamu’ tersebut dengan hidangan yang baik. Apakah hidangan yang baik? Sebagaimana di terang oleh Imam bushiri iaitu  الفعل الجميل (perbuatan baik) yakni amalan-amalan soleh sebagai قرى hidangan untuk tatapan mereka.

Allah SWT berfirman:

“sesiapa Yang percaya dan berharap akan pertemuan Dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal Yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun Dalam ibadatnya kepada Tuhannya".(al Kahdi:110)

Janganlah kita termasuk golongan yang leka dengan pandangan-pandangan yang ada sehingga gagal menyingkap disebalik hakikat.

Rasulullah saw Bersabda:

“Bersegeralah kamu semua untuk melakukan amalan-amalan yang baik sebelum datang tujuh perkara: Adakah kamu semua menunggu sehingga menjadi fakir yang melalaikan diri kamu semua, atau pun kekayaan yang menjadikan diri kamu curang, atau sakit yang membawa kebinasaan tubuh badan, atau tua yang menjadi nyanyuk, atau mati dengan tiba-tiba, atau pun kedatangan pengaruh dajjal yang ianya adalah seburuk buruk makhluk yang tidak dapat dilihat yang memang dinanti-nanti kedatangannya, ataupun datangnya hari qiamat pada hal hari qiamat itu adalah hari yang paling dahsyat bencananya serta pahit pula penderitaannya” (Riwayat Hadith At-Tirmizi)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...