SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA SAHABAT

Tuesday, 8 January 2013

Pesanan Ayahanda: Hakikat Ilmu Tasauf, Teori dan Intipati


Pesanan Ayahanda:

"Hakikat ilmu tasauf bukan di ajar dalam bentuk ilmu, taarif dan perbahasan, ia tiada kesudahan kerana akan terbelenggu dengan taarif dan perbahasan, maka lahir ramai cendiakawan memperkatakan dan mengajar ilmu tasauf tetapi tiada memilki jiwa tasauf namun mereka menyangka mereka sudah berada dalam tasauf"


Hakikat tasauf adalah dalam bentuk ilmu rasa dan syuhud dalam jiwa yang membuah makrifat dan adab. Sedikit ilmu yang membawa kepada adab, amal dan takwa adalah lebih baik dari banyak ilmu tetapi tiada adab, amal dan takwa. Oleh kerana itu ulama' tasauf amat meniti beratkan adab. Lihat perkataan mereka.

Sebahagian ulama' tasauf berkata: "tasauf semuanya akhlak, sesiapa yang menambahkan akhlak kalian, dia telah menambahkan tasauf terhadap diri kalian"(Nusratun nabawiyah, m/s 22)

Imam Junaid al Baghdadi, Imam rujukan ilmu tasauf berkata: "tasauf ialah menggunakan semua akhlak ketinggian yang terpuji dan meninggalkan semua tingkah laku yang rendah lagi keji" (Nusratun Nabawiah, m/s 22)

Dari keterangan ini, dapat disimpulkan bahawa adab dan akhlak adalah intipati hakikat ilmu tasauf. 

ADAB BUAH ILMU

Adab adalah buah ilmu, adab adalah hal yang lahir dari hati, jika dalam hatinya kebaikan, maka baiklah adabnya, jika hatinya penuh kejahatan, maka jahatlah adabnya. Justeru itu ukuran untuk melihat seseorang itu baik bukan pada ilmu atau amalnya, tetapi pada adabnya. Jika mereka ada ilmu dan amal yang banyak, tetapi tiada memilki adab yang baik, maka ianya menunjukkan ilmu dan amalnya tiada kesan bagi dirinya lantran adanya hijab dgn Allah.

KUNCI PEROLEHI ADAB

Keberkatan mendahului ilmu, tanpa keberkatan maka segala ilmu akan jadi sarang iblis yang membuahkan kesombongan dan keakuan diri(ananiyah). Tanpa keberkatan, tidak akan wujud kasih sayang, kebaikan jiwa dan adab. Bertali ilmu dengan guru yang memilki keberkatan adalah kunci kepada kebaikan seorang insan. Faktor keberkatan kini tiada dalam kamus pendidikan moden sehingga ia membawa kehancuran adab dan amal pada murid dan guru di nstitusi pengajian. 

ZIKIR PEMBERSIH JIWA

Firman Allah Taala:

"Wahai orang-orang beriman, berzikirlah(dengan menyebut nama) Allahm zikir yang sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah kepadaNya pagi dan petang"(AL Ahzab 41-42)
Bersihkan jiwa dengan zikir ismu dzat secara sirr tanpa putus pada qalbi, setiap detik jantung berdegup, maka disitulah ismu dzat Allah berbunyi. Ia adalah latihan yang pertama dalam menuju zikir ruh( hakikat)dan sirr( makrifat). 

Dari Abu Hurairah RA, beliau berkata, bersabda Rasulullah saw: Berfirman Allah Taala: 

"Aku disisi sangkaan hambaKu, dan Aku bersamanya apabila dia mengingatiKu. maka jika dia mengingatiKu secara bersendirian, Aku mengingatinya secara bersendirian dan jika dia mengingatiKu di khayalak ramai, Aku mengingatinya di khayalak ramai yang lebih baik dari mereka"(HR Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah)

ketahuilah, Selagi qalbi tiada mantap zikir, maka tiada berbau dia dengan maqam muraqabah dan musyahadah. Ianya akan lebih mantap apabila jiwa disirami dengan cinta kepada Baginda SAW yang membawa kecepatan dalam perjalanan cinta kepada Allah.

Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: 

“Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”(HR Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Hurairah RA, bersabda Rasulullah SAW:

"Tidak (sempurna) iman salah seorang kamu sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya dan semua manusia lainnya."(HR Bukhari dan Muslim)
APABILA HATI LALAI

Apabila hati masih lalai dengan Allah dan penuh kekotoran batin dengan keakuan diri, maka segala dzauk, ilham, kasyaf, makrifat tiada dalam jiwa, maka segala perbincangan ilmu tasauf itu hanya berlegar pada lisan dan kefahaman ilmu, bukan mencapai hakikat tasauf. Tasauf adalah jalan mereka yang benar diakui oleh Allah swt. Dari ilmu tasauf inilah lahirnya para aulia Allah seperti Autad, Abdal, Qutub, Ghaus dan lain-lain lagi dalam wilayah kewalian. Ada pun dalam ilmu yang lain tiada akan lahir para aulia yang dikurniakan ilmu batin dan dicintai Allah.

PENDIDIKAN AGAMA KINI

Pendidikan agama yang ada bermula dari sekolah rendah hingga universiti Islam samada dalam negara atau luar negara kini tidak akan mampu melahirkan para aulia. Begitu juga dengan pendidikan agama di madrasah hari ini juga amat jauh untuk melahirkan para aulia(jika ada, atas inisiatif individu mencari murabbi untuk talaqqin rohani). Hanya dengan jalan mengikuti jalan para aulia saja boleh melahirkan para aulia yang mencapai wilayah tertentu dalam maqam kewalian walaupun zahir mereka itu hanya ilmu fadhu ain dan tak pandai membaca apalagi untuk bicara. Namun mereka adalah golongan sidiqqin dan mukhlisin yg benar disisi Allah.

TASAUF AMALI

Pendidikan yang tiada menjadikan tasauf amali dalam bentuk tauhid dan rasa sebagai dasar utama, maka ia tiada akan mampu melahirkan mereka yang sidiqqin kerana batin mereka tiada disucikan dengan kesucian yang benar dari penyakit syirk batin oleh seorang aulia yang mewarisi ilmu bersanadkan Rasulullah SAW dalam tarbiyah batin sehingga fana' mereka kepada Allah.

TASAUF TEORI

apa yang menyedihkan, ramai memahami ilmu tasauf hanyalah ilmu teks dan bacaan kitab. akibatnya, di madrasah, banyak lahir ahli dhobit kitab (maksud disni kitab tasauf) tetapi tidak ada jiwa tasauf. akibatnya lagi, tasauf dan jalan tazkiyatul nafs terpisah walhal ia seiring. berlaku pemisahan antara teori dan intipati ilmu tasauf sendiri. mempelajari teori semata-mata tanpa di iringi dengan aplikasi(tazkiyatul nafs @ penyucian jiwa) ibarat seperti orang belajar tentang solat tetapi tidak solat. manakah lebih penting, aplikasi atau teori. tanpa aplikasi, jauh untuk mengenal intipati dan merasai hakikat.

MENCARI MURSYID

mencari mursyid menjadi wajib jika disebabkan ia, batin terlepas dari syirik dan kekotoran batin. Kaedah fiqh menyebutkan: 

" tidak sempurna perkara wajib melainkan dengan ia, maka ia menjadi wajib ". 
Menyucikan batin dari syikir adalah wajib, maka mencari mursyid atau murabbi yang boleh melepaskan mereka dari syikir batin menjadi wajib, sesungguhnya tasauf adalah salah satu rukun agama. Tiada sempurna agama seseorang itu tanpa tasawuf, tiada sempurna tasauf seseorang itu tanpa Mursyid yang benar, tiada sempurna mursyid jika tiada membawa bersih dari syirik khafi dan melahirkan adab yang indah dalam jiwa dan zahir.

semoga pencerahan ini membuka tersurat dan tersirat. Wallahulam. semoga mendapat kefahaman. 

1 comment:

Tubuhsatu said...

Assalamualaikum warahmatullah wabaraqatuh..Saya mencari perawat disekitar, untuk rawatan secara dekat, saya termakan makanan dari ilmu guna-guna, beratus benda halus di hantar kepada saya..

email saya : tubuhsatu@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...