SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA SAHABAT

Monday, 3 December 2012

Menyimpan Barangan ketika Bermusafir




Amanahkan Kepada Jiran

Ustaz, Insya Allah saya akan isteri akan menunaikan umrah selama 2 minggu, jadi kami bercadang untuk mengamanahkan kepada jiran kami supaya menjaga beberapa barang kemas dan kenderaan. Apa nasihat ustaz?adakah cara ini dibenarkan oleh Islam?

Jawapan:

Apa yang saudara sebutkan itu dikenali akad al-ida’ atau al-wadiah dalam perbahasan fiqah. Para ulama’ bersepakat bahawa akad ini dibenarkan syara’. Malah ia suatu amalan yang digalakkan dalam Islam.

Firman Allah SWT:
    
58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

Rasulullah saw juga bersabda yang bermaksud:

“Tunaikanlah amanah terhadap sesiapa yang mengamanahkan kamu dan janganlah mengkhianati sesiapa yang mengkhianati kamu”(Riwayat Abu Daud dan al Tirmidzi)

Malahan Rasulullah SAW sendiri sering di amanahkan oleh penduduk Makkah untuk menjaga barangan mereka sebelum Baginda dilantik menjadi Rasul sehinggakan Baginda dikenali sebagai al-amin(seorang yang amanah)

Rukun dan Syarat Akad

Adakah terdapat syarat-syarat yang perlu dipenuhi dalam melaksanakan akad tersebut?

Jawapan:

Secara ringkas, majoriti fuqaha termasuk mazhab syafie menyatakan bahawa terdapat 4 rukun bagi akad al wadiah:

1-2: Dua pihak yang berkontrak(yang memberi amanah dan yang menerima amanah)
3.Barang yang diamanahkan untuk disimpan
4.Sighah (lafaz ijab dan Kabul)

Adapun syarat ringkas bagi setiap rukun di atas adalah seperti berikut:

1.Pihak yang memberi dan menerima amanah hendaklah terdiri dari mereka yang baligh dan waras akal fikirannya. Ini bermakna, kanak-kanak dan mereka yang tidak waras tidak boleh menjadi pihak yang boleh dipertanggungjawabkan untuk menjaga sesuatu barangan.

2.Manakala barang yang diamanahkan untuk simpanan pula hendaklah terdiri dari jenis barangan yang boleh disimpan dan berada dalam kawalan ketika akad berlaku. Sesuatu barangan yang diluar kawalan seperti burung di udara, ikan di lautan, haiwan yang lari, kenderaan yang hilang dan seumpamanya tidak boleh menjadi subjek atau barang yang boleh diamanahkan dalam akad al wadiah.

Cara Menjaga

Bagaimakah barang tersebut sepatutnya dijaga?

Secara umumnya, seseorang yang menerima amanah perlu menjaga barang amanah tersebut sebagaimana ia menjaga barang kepunyaannya sendiri. Cara penjagaanya pula ialah mengikut uruf (adat kebiasaan) sesuatu barang itu disimpan.

Ini sudah tentu akan bergantung kepada jenis barangan itu sendiri. Misalnya barang kemas biasanya disimpan ditempat yang berkunci, kenderaan di tempat letak kenderaan, haiwan di kandang, ikan di dalam akuarium dan lain-lain lagi.

Mengamanahkan Pula Kepada Orang Lain

Bolehkah seseorang yang menerima sesuatu barangan sebagai amanah untuk dijaga mengamanahkan pula kepada orang lain untuk menjaganya? Contohnya seseorang menerima barang amanah tersebut. Kemudian dia mengamanahkannya pula kepada isteri atau anaknya.

Jawapan:

Ringkasnya: Ulama’ berbeza pendapat dalam isu ini. Namun secara umumnya, pihak yang menerima amanah sepatutnya menjaga sendiri barangan yang diamanahkan kepadanya.

Huraiaan:

Majoriti fuqaha’ berpendapat bahawa hanya suami, isteri atau anaknya sahaja yang dibenarkan. Ini kerana mereka ialah orang yang  dipercayai oleh penerima amanah. Manakala fuqaha Hanafi pula berpendapat bahawa sesiapa sahaja yang dipercayai oleh penerima amanah boleh diamanahkan seperti rakan kongsi perniagaan.
Sedangkan fuqaha’ Syafie pula tidak membenarkan sama sekali barangan amanah itu diserahkan kepada orang lain melainkan dengan izin tuan punya barangan amanah tersebut.

Nasihat

Sebagai rumusan dan untuk mengelak perselisihan di kemudian hari, adalah lebih elok jika pihak tuan punya barang dan penerima barang berbicang terlebih dahulu hal ini. Adakah barang tersebut diamanahkan pula kepada orang lain atau tidak? apabila persetujuan dicapai, maka barangan amanah itu bolehlah di jaga mengikut cara yang disepakati.

Barang Amanah Rosak

Bagaimana sekiranya barangan yang di amanahkan itu hilang atau rosak?adakah si penjaganya wajib menggantikan semula?

Jawapan:

Pada asasnya, wadiah ialah suatu akad amanah yang digalakkan oleh syarak. Kerosakan atau kehilangan barangan amanah tidak perlu diganti melainkan dalam beberapa keadaan. Antaranya:

a.berlaku kecuaiaan dalam penjagaan barangan tersebut. Dengan kata lain, barang tersebut disimpan dengan cara yang tidak sepatutnya. Misalnya, barang kemas yang tinggi nilainya diletakkan di tempat terbuka dan tidak berkunci di ruang tamu rumah.

b.apabila barangan tersebut diguna pakai oleh pemegang amanah khususnya jika tanpa keizinan barang pemilik barang.

c.jika pemegang amanah mencampurkan barangan amanah tersebut dengan barangan miliknya sehingga tidak dapat dibezakan antara kedua-duanya. Misalnya, 5kg beras diamanahkan dicampurkan sekali dengan beras milik pemegang amanah dalam satu bekas. Dalam keadaan ini, maka ganti rugi hendaklah dibuat kerana tindakan itu dianggap sebagai pencerobohan ke atas barangan amanah tersebut.

d.jika pemegang amanah menyalahi mana-mana syarat yang disepakati bersama. Syarat-syarat tersebut boleh jadi berkaitan dengan cara penjagaan, individu yang dibenarkan menjaga dan lain-lain lagi.
Menjaga haiwan jiran

Jika barangan amanah tersebut merupakan binatang pemeliharaan yang memerlukan makanan, siapakah yang bertanggungjawab membeli makanan tersebut?

Jawapan:

Pihak pemilik haiwan bertanggungjawab menanggung kos makanan haiwan tersebut. Begitu juga dengan barangan lain yang memerlukan kos tambahan. Kos tambahan ini hendaklah ditanggung oleh pemilik barang tersebut.

Menyerahkan Semula

Bilakah barangan amanah tersebut perlu diserahkan kembali kepada tuannya?

Jawapan:

Barangan amanah tersebut hendaklah dipulangkan pada bila-bila masa yang diminta oleh tuannya.

Sumber tulisan: Prof Dr Ashraf Md Hashim, Ahli Jawatangkuasa Fatwa Majlis kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia, Profesor Syariah INCEIF, Majalah al Ustaz Isu No.5   

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...